9 mins read

DoD LS470W+ – test topowego dashcama

Kamera samochodowa to pozycja obowiązkowa dla każdego odpowiedzialnego kierowcy. W razie kolizji może nam zapewnić alibi i pomóc uniknąć wielu nieprzyjemności. Idealną propozycją zdaje się być DoD LS470W+, który pomimo aspektu praktycznego, jest również naszpikowany innowacyjnymi technologiami. Dzięki temu to łakomy kąsek dla wszystkich pasjonatów sprzętu.

IMG_1234

Zanim dobierzemy się do zawartości zwróćmy uwagę na wykonanie opakowania. Jaskrawa zieleń, kontrastująca ze stonowaną czernią, przykuwa naszą uwagę. Jeszcze przed odpakowaniem możemy rzucić okiem na sam produkt za sprawą przeźroczystego tworzywa sztucznego, które zostało umieszczone na pudełku. Na odwrocie opakowania producent umieścił specyfikację kamery, a także podsumowanie możliwości jakie ma do zaoferowania. Wewnątrz znajdziemy instrukcję karty gwarancyjnej, uchwyt oraz ładowarkę. Cały zestaw jest kompletny i pozwala na montaż oraz rozpoczęcie użytkowania kamery już bezpośrednio po zakupie.

Specyfikacja:

– Przetwornik obrazu: SONY Exmor

– Chipset: TioTech A8

– Przesłona: F1.6

– Kąt widzenia: 150°

– G-Sensor: tak

– GPS: tak

– Antena GPS: zintegrowana o szybkości 10x / sekundę

– Ekran LCD: 3,0″ LTPS TFT LCD

– Format obrazu wideo: 1920×1080 Full HD

– Rozdzielczość wideo: 1920×1080 (30fps) / 1280×720 (60fps) / 1280×720 (30fps) /

– Tryb nadpisywania plików: 1 / 3 / 5 minut

– Detekcja ruchu: posiada

– Nagrywanie w nocy: technologia WDR + 3DNR

– Balans bieli: automatyczny

– Język menu: polski

– Wbudowany głośnik i mikrofon: posiada

– Przycisk SOS, przycisk MUTE

– Tryb parkingowy

– Indywidualny znacznik nagrania

– Dostęp do urządzenia po wprowadzeniu hasła

– Zasilanie: DC 12-24V

Budowa i jakość wykonania

Na tym polu urządzenie prezentuje się bez zarzutów. Na pierwszy rzut oka można dostrzec, że mamy przed sobą produkt najwyższej klasy. Wytworzono go z naprawdę solidnego plastiku. Poszczególne części składowe zostały rozsądnie skompletowane. Jako jedna, spójna całość prezentują się znakomicie.

Do konfiguracji i sprawowania kontroli nad kamerą przeznaczony został 3-calowy wyświetlacz LTPS TFT. Znajdziemy go na tylnej części produktu. Zarówno po jednej, jak i drugiej stronie umieszczono przyciski służące do obsługi interfejsu programowego. Uwzględniono również dwa dodatkowe do uruchomienia mikrofonu oraz zachowania nagrań. Przyciski zostały umieszczone w komfortowej odległości od siebie. Dzięki temu obsługa staje się niezwykle intuicyjna i zawsze mamy pewność, że naciśniemy odpowiedni przycisk.

Na przednim panelu znajdziemy obiektyw F1.6 zawierający konwerter wideo SONY Exmor. Od strony optycznej zastosowano siedem soczewek. Dzięki temu zyskujemy możliwość skonfigurowania wartości ISO na 12800, a także perspektywą pod kątem 150 stopni.

IMG_1254

Procesor GPS wraz z anteną został umiejscowiony na górze urządzenia. Producent zapewnia, że jest on 10x szybszy niż inne produkty dostępne aktualnie na rynku. Dodatkowo kamera została wyposażona w złącze miniUSB oraz wyjście video. Po prawej stronie znajdziemy dwa kolejne przyciski, a także złącze miniHDMI. Jeden służy do uruchomienia kamery, a drugi używamy w celu rozpoczęcia nagrywania bądź wykonania fotografii. Z kolei po przeciwległej stronie usytuowano wejście na kartę pamięci oraz niewielki przycisk służący do wykonania resetu.

Kamera pracuje na chipsecie TioTechA8. W wyniku tego podłączymy kartę pamięci do 32GB. Niestety jesteśmy wówczas skazani na format FAT23, odbiegający od aktualnych norm na rynku.

Uchwyt do montażu kamery zachowuje stabilność nawet podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Głowica kamery pozwala nam na wyjątkowo szeroką skalę ruchów.

Najsłabszym punktem kamery jest z pewnością bateria o pojemności zaledwie 650mAh. Decyzja producenta była nietrafiona i zaskakująca dla mnie. Jeśli zamiast baterii zastosowałby kondensatory zyskalibyśmy większą trwałość, mniejszą podatność na zużycie, uniknięcie utraty pojemności pod wpływem czasu bądź niskiej temperatury, a także wykluczamy zagrożenie napuchnięcia baterii podczas upałów.

Funkcjonalność

IMG_1233

Wraz z produktem otrzymujemy dostęp do całej gamy jego praktycznych zastosowań. Konfigurując kamerę możemy ustawić czas nagrywania na 1, 3 bądź 5 minut. Dodatkowo dysponujemy funkcją nadpisywania plików wideo. Ponadto filmy możemy nagrywać w jakości 1080p oraz 720p w standardzie 30kl./s. Dodatkowo rozdzielczość 720p oferuje możliwość nagrywania przy 60kl./s. Do naszej dyspozycji oddano również tryby: XVGA oraz VGA, aczkolwiek przyda nam się wyłącznie ten powiązany z rozdzielczością FULLHD.

Technologia WDR oznacza szeroki zasięg dynamiki. Opiera się ona na systemie przeznaczonym do analizy stopnia oświetlenia obrazu, a także automatycznej korekcie obszarów niedoświetlonych i prześwietlonych. Dzięki temu urządzenie pozwala na zachowanie idealnej jakości obrazu nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

DoD wprowadza możliwość uruchomienia trybu po klatkowego. Pozwala on na wykonywaniu zdjęć w odstępach co 200ms, 500ms, 1s bądź 5s. Następnie urządzenie samo zestawia ze sobą wykonane fotografie i tworzy z nich spójne nagranie zapisane w tym samym pliku wideo. Posłużę się przykładem, aby zobrazować przydatność tego rozwiązania. Przy ustawieniu przerw o długości 1s oraz zapisie 30 kl./s, w sekundzie nagrania otrzymujemy w rzeczywistości 30 sekund. Tym samym materiał o długości 1 minuty pomieści aż 30 minut. Funkcja zdaje się być idealnym rozwiązaniem na długą przerwę w jeździe bądź na przejazd przez miejsca o wyjątkowo dużym natężeniu ruchu.

Kolejnym ważnym atrybutem jest filtr polaryzacyjny. Za jego sprawą wykluczymy niepożądane odbicia od szyby samochodu. Dzięki temu jeszcze  bardziej możemy zyskać na jakości obrazu.

Na szczególną uwagę zasługuje moduł GPS. Na tle konkurencji wyróżnia go dokładność oraz szybkość funkcjonowania. GPS oferuje dziesięciokrotną lokalizację w ciągu jednej sekundy, dzięki czemu urządzenie zachowuję precyzję działania nawet w najbardziej niedostępnym terenie.

Niekwestionowaną zaletą jest intuicyjne oprogramowanie zainstalowane w kamerze. Właściwie jednym ruchem możemy uzyskać dostęp do takich funkcji jak ustawienia audio, balans bieli, ustawienia GPS czy zmiana rozdzielczości.

Oprogramowanie

Odpowiednie oprogramowanie umożliwia nam wgląd w szereg najważniejszych informacji właściwie bezpośrednio po sporządzeniu nagrania. Tym samym możemy sprawdzić m.in. prędkość pojazdu czy nasze współrzędne. Odtwarzając gotowy film przy pomocy DoD Player 2.0 możemy też sprawdzić pokonaną odległość, średnia prędkość oraz mapę przedstawiającą przebytą drogę.

Testy

IMG_1250

Żeby nie być gołosłownym sami przygotowaliśmy dla was test wideo-rejestratora. Przede wszystkim skupiliśmy się na jakości obrazu, w której nagrywa kamera. Dołączamy zdjęcia, które wykonaliśmy przy jej pomocy. Szczerze mówiąc na pierwszy rzut oka wyglądają jak fotografie zrobione smartfonem najnowszej generacji.

Przejdźmy do podsumowania. Trzeba przyznać, że wysokie ISO jest nieprzydatne przy intensywnym świetle słonecznym. Po zmroku sytuacja ma się o wiele lepiej. Powiem więcej. Na tę chwilę produkt DoD nie ma sobie równych pod względem nagrywania nocą.

Nie szczędziłbym komplementów pod adresem zastosowanego odbiornika GPS. Kamera bez trudu znajdowała sygnał. Prawdopodobnie wszystko dzięki płycie głównej, na której ekranowane są wszystkie elementy.

Niezwykle przydatna w praktyce okazała się również funkcja Path Analyzing. Odpowiada ona za swoiste podsumowanie naszej podróży. Przed zakończeniem pracy kamery przedstawia nam czas jaki poświęciliśmy na przejazd, prędkość z jaką jechaliśmy oraz cel wyprawy.

Bez zarzutów prezentował się także tryb parkingowy. Trzeba jednak przyznać, że w przypadku tej funkcji zabrakło nieco precyzji przy wykrywaniu ruchów pojazdu. Osobiście obawiałbym się zdać na jego podpowiedzi w przypadku problematycznej sytuacji.

Jaki jest schemat działania trybu parkingowego?

– uruchamia się kiedy samochód stoi bez ruchu przez 10 minut

– nagrywanie odbywa się przez 15 sekund po wyłapaniu ruchu

– kamera zapisuje nagranie o długości minuty automatycznie po wychwyceniudrgań

– powrót do stałego nagrywaniu po pozostawaniu pojazdu w ruchu przez okres 3 sekund

Podsumowanie

IMG_1243

Nie sposób odmówić wysokiej jakości kamerze LS470W+. Nawet wymagające warunki oświetleniowe nie są w stanie wytrącić z rytmu wideo-rejestratora. Udało się osiągnąć ten efekt dzięki przesłonie F1.6, odpowiedniej perspektywie widzenia pod kątem, a także renomowanemu obiektywowi marki Sony. Oprogramowanie jest niezwykle intuicyjne. Wszystko najważniejsze funkcje mamy dostępne właściwie na wierzchu. Wszelkie niezbędne akcesoria są nieodłącznymi elementami zestawu, więc nie jesteśmy narażeni na dodatkowe koszty. Jeśli o pieniądzach mowa to tak naprawdę przechodzimy do największej wady produktu DoD, którym bezsprzecznie jest cena. Cena została ustalona na poziomie 1300zł. Mimo tego nie mamy żadnej tańszej alternatywy o zbliżonych możliwościach.

+ Filtr polaryzacyjny

+ Obiekty znajdujące się w ruchu są nagrywane szybko i ostro

+ Jasny obiektyw f1.6

+ Ruchomy bitrate do 25Mbps przekłada się na lepsza jakość podczas wzmożonej aktywności na drodze

+ ISO 12800 daje radę

+ 10Hz GPS

+ Path Analyzing funkcjonuje bez zarzutów

+ Jakość wytworzenia

– Bardzo słaba bateria

– Koszt

– Działanie trybu parkingowego jest loterią

Nasza ocena – 9/10